Faster, but not fast enough!

27 04 2011

”Every time I go out and race it’s a goal to go out and run faster than I’ve done before.”

– Paula Radcliffe –

Not hard to find motivation with these surroundings,❤ Stellenbosch!

12.30 pm WOD

A. 400m Run @ 100%:
1’01.9 min PB! (-2.6 sec).

10 min rest

B. Death by 400m, as many rounds sub 1’20 min as possible – 90s rest between rounds
Score: 2 – 1’17/1’19 min

C. Cool Down, 400m at 2’00 min.

The track lay beautiful in the sun and with a temperature just around 20 degrees, the conditions felt perfect. Only because I spent last night mentally preparing to be running in the rain a short shower hit us exactly when I started my first round and lasted for about the 20 mins the entire workout took me. Not complaining though, like running in the rain and it didn’t slow me down at all on the first round.
According to Ellie, my timekeeper, I started very slowly into the wind and the first 200m took me about 36s, which means that I finished the last 200m around 26, not bad at all. Maybe I would have hit that sub 1 min 400m I was aiming for if I didn’t have to run around the janitor doing some maintenance in the end of the last curve? Nah, I think I got the most out of this and just have to wait a little longer to get there.

The Death by ended faster than planned, was hoping for at least 3-4 rounds, but after the first all out effort, I just didn’t have anything left to push on with when the rough got rougher. Will get another shot at getting some more endurance work in on the tracks on Monday already when we have planned to go back for a grueling wod I’ve been wanted to do for quite some time!

Namaste!



Åtgärder

Information

16 responses

28 04 2011
Andreas

Grymt Chris!, lite låg tröskel med sub 1.20 med pb på 1.02? med lite uppskruvad limit till ex 1.50 så hade du nog grejjat 3 rundor till, på gott och ont :)…

28 04 2011
Yogaman

Thx, nja jag tror 1.20 är fullt görbart utan maxloppet innan..😉
1.30 kan man nog hålla ”i evigheter” tex!

28 04 2011
Svinto

1,30 kan man ju hålla utan paus emellan i säkert en mil. Eller?🙂

1.20 tror jag att man med 90s paus emellan borde klara uppemot 10varv, om man hittar en bra rytm🙂

28 04 2011
Yogaman

Agree, iaf de 10 varven. En mil på 37,5 min tror jag dock är för långt för mig…

29 04 2011
Svinto

Oj, det var lite för snabbt för också! Räkna inte så noga!😉 men med lite paus emellan så ska man nog klara det! Men jag får änna börja träna nu, om jag ska agera hare! :):)

27 04 2011
Marcus Herou

Sehr gut! Instämmer dock i allas kommentarer om maxning + death by = doomed to fail.

Ett smartare upplägg i min mening hade varit:

A: Max-lopp (syra)
B: 10-15 x 300m @ samma tempo som du löper milen på (eller tänkt löpa milen på) / vila 20s. (cardio)

Nåt jag tyckte var vidrigt när jag körde i landslaget var en syrastege:
For time do:
4 x [ 400m, rest 4min ]
3 x [ 300m, rest 3min ]
2 x [ 200m, rest 2min ]
1 x [ 100m, rest 1min ]

För de stöddiga så sydde man ihop denna back2back

4 x [ 100m, rest 1min ]
3 x [ 200m, rest 2min ]
2 x [ 300m, rest 3min ]
1 x [ 400m ]

27 04 2011
Yogaman

Gulp!
10-15 300ingar!? Och dessutom med bara 20s vila, låter som en skön DB bara det för mig…😉
Sköna stegar, behöver dock träna mer pass med crossfitmoment blandat med löpning. Om allt går som planerat blir det en långkörare på banan på måndag! =)

27 04 2011
Marcus Herou

Alltså @ miltempo = ganska mysigt faktiskt. Det är cardio dvs icke syra.

Ja jag håller med men löpningen brukar straffas av att köra dem i WOD, blir mest lunk.

Kommer köra Badger imorrn, Nancy på lördag, RJ på tisdag, Holbrook på onsdag, John Rankel nästa fredag, McCluskey på lördan

Svett deluxe!

28 04 2011
Yogaman

Hehe, jag tänkte fel. Tänkte 1mile-tempo vilket är en jefla skillnad mot 10km…😀
Ser ut som du tar tag i långkörarna igen?

27 04 2011
Svinto

Latmasken kom fram eller ?😛
Vad hände med pannbenet du skulle träna upp?🙂

Du kommer till västkusten i sommar om du är i Sverige, så ska vi löpa, och ojojoj vad jag skall jaga dig!😉

27 04 2011
Yogaman

Hehe, mja.. Var ärligt talat så slutkörd av maxningen. Andra rundan DB a 1.19 var antagligen den jobbigaste 400-ing jag nånsin gjort..😛
Deal, får man draghjälp av en löpare av din kaliber tackar man inte nej!

28 04 2011
Svinto

Haha, får börja träna nu då!😉 försäsongen börjar inte förrän det är klart med ny tränare… Kommer bara köra ett innebandypass i veckan.
Men jag löper ju bara på vilja ändå😉

Herou: viilken sport tävlade du i?🙂

27 04 2011
Jon

Riktigt Nice!

Det var därför du kom som skjuten ur en kanonkula när du jagade mig i Solnahallen?

Inte så lätt att köra ”Death by” 400m run sub 80 sek när du kört ett maxlopp före, man ska inte underskatta mängden mjölksyra från ett maxlopp.

Tror du skulle göra mer än dubbelt så många lopp i rad under 80 om du skippade det första maxloppet

27 04 2011
Yogaman

Thx m8, kanonkula är ju bra men ibland önskar man att man hade kaninben
för lite mer distans..😉
Du har självklart rätt, man vill ju passa på att träna ”allt” när man äntligen är på banan. Kanske inte smartaste upplägget.
Du är ju mästare på såna här upplägg, vad är en bra målbild? 6 lopp sub 1.15?😛

27 04 2011
Sälen CF

Wow, that was faaaaaaaast!
/Joel

27 04 2011
Yogaman

Mjooo, vill ju under den där minuten, but thx m8!

Kommentera

