Saturday Gymnastics and OL.

15 01 2011

Purpose is the most powerful motivator in the world.

– Robin Sharma, Leadership Wisdom.

9.30 am WoD

A. From GymnasticsWOD.com – 3 rounds:

  • 5 Skin The Cat
  • 10 Bridge Ups

B. Ring HSPU’s, 3*3
Shoulders to ring.

C. Olympic Lifting Tecnhique Session with Coach, 2h.

”This will make your front rack feel awesome and your dips like a resting station during ‘Elizabeth’.” is what Carl Paoli wrote about today’s wod at GWOD. Perfect, my sore and stiff shoulders need all the help they can get, was what I thought. Felt good, and even though it was a bit off aiching involved even the HSPU’s felt better than before.
Need to work on being completly straight for my goal of ”5 perfect reps”, but all in all I feel that I can go all the way down for reps now.

Won’t say to much about the OL-Coaching, but maybe I’m a bit spoiled when comparing it to the awsomeness of Dutch Lowy’s teachings. As good as it is to break the lifts down again and again, I feel that I need more of related tips and cues to how I can improve my faulty technique than this guy was able to give. When we did the seminar with Dutch, last july, all he did was making a quick point about positioning, angles or whatever and all of a sudden the lift was there. That’s the perfect way of coaching if you ask me and that’s what I always will be looking for in a coach..

As said, I’ve now finished the 5th week of my Strength Bias (inspired) programme and I’m starting to feel the effects, both physically and mentally. Just need to get my self together and really focus on next weeks max lifts before I get the well deserved deload-weak. Must say that I however am very pleased with the way this has played out, regardless of the results next week. 6 weeks of pretty heavy lifting and dito metcons is just about what I can handle. After the deload, my plan is to do three really heavy weeks and also try to play around a bit with a way higher calorie intake to make sure my body is fully energized for that. If everything goes as planned, I’m sure my lifts will keep increasing and my work capacity shoot through the roof, which is the main goal of that next period. If that would be to the cost of me getting over that 80 kg line on the scale, well I won’t cry about that either…

Namaste!


Åtgärder

Information

30 responses

18 01 2011
Marcus Herou

Aha du menar så. Alltså det var en aktiv handling för att öka stretchen. Tycker att jag är rak. Du menar f.ö. den stretch där jag håller i ringen bakom ryggen så vi pratar samma sak?

18 01 2011
Yogaman

Hahaha, klart vi INTE pratar om samma sak bara för att göra det hela roligare, jag menade den med armbågen i sidan med handflatan mot väggen. Vilket självklart inte är en pec-stretch, däremot tycker jag att den tydligt visar att både axel och bröst är problemområden för dig som hindrar ”naturligt” rörelsemönster för dig…
Men vad vet jag, gå till David, bli utrullad och knäckt och sen blir det säkert bra!😉

18 01 2011
Marcus Herou

Ja alltså om du jämför min höger och vänster så ser du att jag får grisa rätt mkt för att få den till vinkelrät på vänstern. Det är precis min poäng exakt den stretchen gör ont (ouppvärmd iaf) på samma sätt som press och low bar bs så den är signifikant. Vad stretchar man egentligen? Inte helt självklart men en polare fick den av en naprapat som sa att man lätt ska kunna få armen vinkelrät utan strul och inåtrotation av axel osv

18 01 2011
Yogaman

Hmm, alltså du gör ju en utåtrotation i axelleden så du stretchar inåtrotatoterna. T.ex. teres minor är en muskel som gör inåtrotation och dessutom blir övertränad väldigt lätt av mkt pullups, jag är själv väldigt öm i dessa. Prova att ligga på sidan med bollen högt/bak i armhålan och pannkaka lite innan för att se om de släpper något i den stretchen.
Vet dock inte om själva stretchen i sig är optimal men det får någon mer sakkunnig avgöra..😉

18 01 2011
Marcus Herou

SPAM!

Så att du inte behöver gissa vad jag håller på med🙂
I princip komplett rutin

Missade några stretchar så jag la till dem.

18 01 2011
Yogaman

Awsomeness, så länge det är nyttigt stuff får du spama bäst du vill! Ska nog prova dessa imorrn bitti innan hiken!🙂

18 01 2011
Marcus Herou

Tycker du jag ser stel ut?

18 01 2011
Yogaman

Bah, om internet här nere ville streama dina klipp för tillfället kunde jag svara noggrannare på det. Kollar igenom dem om ett par timmar när jag är tillbaka igen så får vi se!😉

18 01 2011
Yogaman

Nu funkade andra klippet, så en snabbis. Det ser ut som om du tar ut mkt av rörligheten genom att luta kroppen nedåt i axelhöjd (mot den sidan som arbetar) och även höften släpper ju efter, så ja du ser rätt stel ut kompis…🙂

18 01 2011
Marcus Herou

Hmm greppar inte riktigt vad du säger men ska prova att strercha mot olika höjder på stången vid bänkpressen. Pecsen är iaf klart stelare än resten verkar det som.

18 01 2011
Yogaman

Hehe, sorry lite luddigt. Jag menar att om du tittar på hur du står så både vrider och lateralflekterar du bålen (lutar dig åt sidan) istället för att försöka stå så upprätt som möjligt. Om du håller hela kroppen ”rak” med bra kurvatur längs bålen så kommer rörelseutslaget bli mindre, men stretchen förhoppningsvis bättre!

18 01 2011
Yogaman

Hmm, ”Lateralflekterar”. Flexar kanske är rätt ord, men ivf menar alltså att du lutar…

17 01 2011
Marcus Herou

Ang. Bollrullning
Vart rullar du runt pecsen nånstans? Får ingen triggerkänsla alls fötutom längst ut mot fästet

Och ang Scalenes, tror atg det är den jag gör men kanske inte med huvudet. Ska känna eftef vad som stramar. Gör nog denna fast där jag håller handen i en bänkskiva eller ett handtag eller vad som finns tillgängligt. Du menar alltså att dra huvudet snett uppåt bakåt höger om man stretchar vänster sida? Visst är det tandläkarwoden vi pratar om?

18 01 2011
Yogaman

Om du först gör scalenerna, jepp tandläkarstretchen som du beskriver, ordentligt så funkar bollen för pect. minor ruggigt bra för mig. Jag sätter den mot väggen, står lite framåtlutad för att komma åt övre & yttre bröstmuskeln precis under nyckelbenet. (Jag låter den även jobba hela vägen in längs nyckelbenet). Som sagt är jag duktigt ”limmad” här så jag har inga som helst problem att hitta duktiga smärtzoner…😉

17 01 2011
Marcus Herou

Hittade två nasty triggerpunkter idag som när jag kollade upp dem var solklara supraspinatustriggers. För att komma åt dem med tryck har jag kilat en käpp mellan taket och axeln. Pain deluxe!

Mmm jag tror att mina axlar är på tok för framåtroterade och att pecsen inte är tillräckligt utdragna. Faktum är att de är de enda musklerna där stretchen känns. Dock ser jag i spegel att min overheadpos blir ”större” av att stretcha lats, rack osv så uppenbarligen funkar det utan att det känns😉

Har två stretchar för inåtrotation.

1. Gummiband runt axel och sen så tar jag min käpp och håller den bakom ryggen och sänker mig tills det gör grisont. Mkt bra.

2. Samma som ovan men gummiband runt handleden och går ifrån infästningen. Lite annan stretch.

Sen har jag en ren supraspinatusstretch också som inte känns alls! Jag kan vrida axeln ur led utan att det tar där…

Prova denna och berätta din ROM och upplevelse tack.

Armbågen i sidan, handflata mot vägg, fingrar bakåt. Hur långt bak får du armen (genom att gå framåt) och gör detta ont? Detta gör sjukt ont med vänstern och jag kommer nästan till vinkelrät pos. Högern mer än 90.

18 01 2011
Yogaman

Dude, den där var inte bekväm nånstans. Dock fick jag mest stretch i underarmarna…
Jag tänkte på det när jag såg nån comment om dina pecs, de är sjukt stela om man tänker på var du har axlarna och självklart borde det hjälpa mkt om du får upp rörligheten där. (Kommer säkert från dina kampsportsår där du jobbar framför kroppen typ hela tiden)…
Se forts. i svaret ovan!

18 01 2011
Yogaman

Oh, kom inte ens till 90grader på någon av sidorna, typ 75..😛

18 01 2011
Marcus Herou

Du kan minska stretchen i underarmarna genom att göra den vid en dörrkarm med fingertopparna runt karmen.

Ok som jag trodde då, jag är inte stelare än nån annan vid just axlarna, tvärtom tror jag faktiskt. Däremot pecsen!

Vad tänker du på för kommentar? På min blogg om nån video?

18 01 2011
Yogaman

OK, jag tror jag behöver den för som sagt mitt rörelseutslag var larvigt lågt. Well, förhoppningsvis kanske bollen kan mjuka upp pecsen och släppa lös axlarna lite då!
Minns faktiskt inte exakt, kan ha vart ngn kommentar på Daves blogg eller likn. Du skrev ngt om att ”jag är löjligt stel i pecs” typ..😛

16 01 2011
Marcus Herou

Stretchar och masserar varje dag. Vet inte om det är inåt eller utåtrotation som ställer till det så jag kör hela registret av stretching. Det jag läst är att det är jäkligt lite blodcirkulation runt det området och lätt att ”täppa till” den kanalen genom att vara stel. Tycker fan inte att jag är så stel men antagligen är man ju det. Tycker också rent känslomässigt att vänstern i största allmänhet är mer tight och framåtroterad…

17 01 2011
Yogaman

Hmm, kontrollera lite exakt vad det är som bråkar (in el ut) med mob-wodarna. Jag gillar själv både den där man ligger med händerna under ryggen och får tryck på axlarna av valfri partner samt den med dubbelbollarna för att få upp rörligheten overhead!

17 01 2011
Yogaman

PS. Även GWODen som jag gjorde ovan var till för att öka mob i axlarna (inför Mainsites Elizabeth) och jag gillade den skarpt, prova!

17 01 2011
Marcus Herou

Alltså det som gör ont är rackpos i jerk/press och också ring pshp. Low bar bs gör skitont. Mestadels av smärtan är liksom mitt i armen ca 5-10 cm under axeln och lite nånstans runt nyckelbenet.

Alla stretchar jag testat så är jag mer rörlig iaf äb video jag tittar på. Ja jag gillar den för inåtrot som du pratar om. Misstänker att stretch inte är grejen utan ”massage”. Masserade självt igår efter en video och hela axeln kändes ledig. Dock är hela överpartiet kasst/trött idag pga 15 tunga high clean så det är svårt att säga vad som är vad idag😦

17 01 2011
Yogaman

Har du provat den för scalenes? När du greppar bakom dig så att axeln dras bakåt & innåt typ, sen tittar du snett uppåt åt motsatt håll för att få hakan så långt från axeln som möjligt. Den tillsammans med bollrullning för pect. minor är grymma för mig, mina nyckelben är rätt ”fastlimmade” så de behöver lättas upp ofta…

15 01 2011
Andreas

Håller med Heroun, grisigt!….😉 bra jobbat Chris.

15 01 2011
Marcus Herou

Kollar nu igen. Fan du börjar ju bli jävligt bra på det här din gris!

15 01 2011
Yogaman

Hehe, tack kompis men överdriv inte nu. Carl Paoli som gör FRIA HSPUs i ringar är jävligt bra på det här…😉

16 01 2011
Marcus Herou

Jo det är bra tycker iaf jag. 3 blir snabbt 5 och 5 blir 10.

Jag har kunnat göra en eller tvä förr men idag klarar jag inte en enda. Min styrka i hspu & press är också sämre😦

Har ju ont i supraspinatus, antagligen det som stör bottenstyrkan eftersom Jerks går bra

16 01 2011
Yogaman

Hmm, låter inte så bra kompis. Var en artikel i CFJ för ett par dar sen om en snubbe som gick runt med öm rotatorcuff i ett halvår för att tillslut slita den i delar..
Jag har själv lite problem då och då så min plan för deloadveckan är faktiskt mer gummibandsrehab och stretching för just infra/supra och hela axelpartiet!

15 01 2011
Marcus Herou

Cool!

Kommentera

