Sometimes you just shouldn’t…

28 08 2010

Today was one of those days when I just should have told my self, stop!

No comments

9.00 am Cape CrossFit WOD:

  • 1, 2, 3….9, 10 Clean & Jerks @ 70 kg
  • 1 Round of Cindy between each round of C&J, (5 pull ups, 10 push ups, 15 squats).

Total Time: 28’26 min

Already during the light warm up my entire upper arm area started screaming and I was really considering not doing this. Problem was I have been looking forward to this specific WOD for more than a month..
Decided to give it a try, my goal before today was sub 20 min, lol. Had to force my self in to gripping the barbell at every rep, every round of push ups was nothing but pure pain, and as said: today was just a day I should have made a smart deciscion and let it go. Probably got through the entire wod never getting over 80% effortwise, and every Cindy round was unbroken. Well, not so suprising considering the tempo though. After the wod the pain was ridicilous. Iced it for more then 20 minutes but still I could barely move my arms and I cursed my self for being this stupid over and over again.

On the positive side, my back didn’t hurt at all nor cramp up afterwards. I did get 50 pull ups, 100 push ups, 150 air squats and 55 reps of quite heavy clean & jerk done. However, under 20 min is really where I should be on a good day. Not ever gonna expect to get near the Spealer-freak, who did this in around 12 minutes though…😉

Namaste!



Åtgärder

Information

6 responses

29 08 2010
Svinto

När ska du göra Tabata-rodd Chris ?
Och en ”regelfråga” angående Tabata-Rodd, ska man använda sig av ”flygande” start, alltså börja ro för att få upp farten precis innan intervallen startar?
Eller ska det vara ”dödstopp” när den slår över?

Sen så räknar ju C2-maskin med ”decimaler” i slutsumman, för när jag sammanställde intervallerna blev det ~797 eller så. Och 804 stod det i maskinen, så undrar hur man räknar där?

Lyckades även pressa min Fran under 10 min. Tidigare PB var ~18 tror jag. Nu fick jag 8.30 Så en liten förbättring, men suger fortf. helt brutalt mycket på Pullups.

29 08 2010
Yogaman

Oh you just didn’t!😉
Jävligt elakt av dig, men samtidigt så är det ju inte mer än helt sant att jag måste göra den. Inplanerad i veckan nu, tack typ…
Ang. reglerna så räknas ju bara stäckan inom de 20 sek medan hjulet fortsätter snurra efteråt, (bäst helt klart om du kan ställa in c2an på 20s jobb/10s vila), kan vara därför du får mer meter på maskinen? Annars om det är inom tidsramen ska du såklart räkna de 804m!
Vet faktiskt inte ang. flygande start men gissar att så länge maskinen bara räknar meter inom 20s-intervallerna så är det godkänt? Ställer frågan till Roddmonstret Jon tex!🙂

Bra jobbat på Fran, hon är hemsk.. Ett tips är att träna kippen hårt, själv körde jag CFWU typ varje dag förut, men då bara 5-10 reps per övning (pullups, pushups etc), tycker det är ett utmärkt sätt. Det är nog tekniken som är ditt problem, knappast styrkan..

29 08 2010
Jon

Det är tillåtet med ”flygande start” i Tabatarodden, skulle rekommendera att du drar första draget när det är drygt två sekunder kvar av vilan, så hinner du fram och dra ett drag till just innan intervallet börjar ticka. Försök sedan även tajma ”målgången i intervallen så att sista draget påbörjas när det är mellan 1-2 sekunder kvar så du glider in i mål. Detta resulterar ju givetvis i lite kortare vila än 10 sekunder, kanske 8-9 sekunder, men av min erfarenhet fem tabatarodder totalt, tre med flygande start och två med stillastående start så verkar jag ro totalt ca 5-10 meter längre med flygande start.

Chris kommer att göra ca 830 meter!😉

29 08 2010
Yogaman

Facit!
Tack för det och en väldigt snäll och förhoppningsvis hyffsat sann uppskattning av min kapacitet, inom kort vet vi…😉

28 08 2010
Jon

Tuff WOD!

Jag förstår verkligen att du sett fram emot denna länge, tycker dock att man kunde gått ner från 10 till 1 igen när man väl nått toppen för att få in lite mer mängd i passet!😉

29 08 2010
Yogaman

Haha, håller med kändes lite mesigt när jag var klar..😉 Vi kan göra om den tillsammans dock, jag vill ha revansch och den borde passa dig uthållighetsmässigt…🙂

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s




%d bloggare gillar detta: