I’m a Jerk!

11 08 2010

Oh btw, this was actually planned before CrossFitDave‘s new PB. Even though it looks like it, I’m not competing with his programming…😉

However, new PB’s are always welcome!

2pm Yogaman’s WOD:

A. Wendler 5/5/5+, Hang Power Clean:
67.5kg/5, 72/5, 76.5/6 (7th failed).
B. Wendler, 5/5/5+ Snatch Balance:
44.5/5, 47.5/5, 51/7 (8th failed).
C. Split Jerk, find max for day (one miss and it’s all over!):
43/4, 61/2, 84/2, 93/1, 102/1, 107/1 PB!, 111/fail.
D. ”Buy-out”, 20 Over Head Squats @ 43kg:
Unbroken

My clean technique is really rusty and I was all over the place in these. Need to lean over more from the hang, use the hipdrive more, work faster with my elbows and stop getting on to my toes before i reach full extension, bah. Snatch Balance was a little bit about the same problem with standing on the toes. I don’t mind going to failure with these since it’s such a technique issue for me, compared to say a strict press. Both failures was technical mistakes.

Split Jerk was secondary prioritized in my programme today and only to see that I still have 100+ in me, going for max C&J on Friday and wanted to have a buffert. So I was very surprised that I got a new PB! Ran out of time in the end, (late for a chiro session again), so with a little more rest in between lifts and maybe not as many warm ups before, I feel pretty confident that I’ll get 110+ next time. As always though, it’s not about what you think you can do, but about what you actually did. Which I am quite pleased with anyway.

OHS buy-out was light, felt it a bit in my wrists and hip flexors in the end but no biggie. Gonna progress this one up about 5kg per week…

Active rest day tomorrow and if today’s weather will come again, I won’t mind my morning beach runs at all. Was like a good summer day with approx 25 degrees and sunshine all day today. Also gonna go back for some acupuncture tomorrow. Looking forward to that? Not so much…

PS. A special shout out to my very cool and special petit frere on his 16th birthday today! Wish I could be there, but I’ll find a way to make it up to you – love you endlessly!

Damn it! If he keeps growing, I will be the little brother soon!😉

Namaste!


Åtgärder

Information

12 responses

12 08 2010
Svinto

Riktigt starkt!

12 08 2010
Yogaman

Gracias amigo! ”Imponerande” är det dock inte förrän jag lyckas vända upp det oxå…😉 Hur går din träning??

13 08 2010
Svinto

Bandyförsäsongsträningen är igång!
Men tror jag lyckats C&J upp min egen vikt.
OHS ett par reps på 55% av BW typ.
Just nu försöker jag bli bättre på BF-PU och Kippen överhuvudtaget.
Men känns som jag har lite svårt med greppet, ”tappar” det oftast efter typ 10 reps på såväl PU’s, som TTB/KTE.
Tips för att åtgärda det? Kör lite ”Handleds-curls” eller vad man kan kalla det, men behöver andra tips med🙂

13 08 2010
Yogaman

Ouff, försäsong är alltid tungt!
Grymt att det går framåt. Jag skulle skippa handledscurls, kör hellre strikta pullups, marklyft eller kanske farmers walk och bara skaffa bättre uthållighet. Sen kan det vara bra att tänka på att använda tummen som ett lås om du tappar greppet! Annars är det bara att nöta så kommer det…🙂

13 08 2010
Svinto

Okej. Kör nog lite mer handledscurls också, då jag kan behöva det för bandyn också. Men ska köra farmers walk, DL och Strika PU’s lite mer.

Japp försäsongen är tungt, startade efter sommaruppehållet denna veckan! 3 riktigt tunga pass. Och gympass vilodagarna🙂
Grekland nästa vecka med tjejen, får nog bli 100 burpees på tid någon dag då tror jag. Se om man spyr innan man når 100, eller om man kanske orkar det?!?

13 08 2010
Yogaman

Allt som tvingar greppet att jobba över tid är nog bra! Ouff, Burpees är det värsta/bästa jag vet. 100 for time har jag aldrig provat och vettefan om jag nånsin kommer göra heller, GL!😉

14 08 2010
Svinto

När det gäller burpees… Är det meningen att man ska göra en riktig pushup, eller är tanken att bröstet ska nudda marken, och hur man nu ”tar sig upp”, spelar ingen roll?

14 08 2010
Yogaman

Reglerna är oftast: toucha ben, höft och bröst mot marken och sen fullt extenderad höft i toppläge samtidigt som du ”lättar” från marken och ibland då klappar bakom/över huvud. Hur du tar dig upp spelar ingen roll men för bäst träningseffekt är det såklart inte fel att försöka göra en så snabb ”riktig pushup” som möjligt..🙂

12 08 2010
Dave

Haha, jag är helt säker på att du lägger upp din programmering efter min! Hmm, vilket av Daves resultat ska jag slå idag?🙂

Grattis till nytt PR, som sagt nu ska ju skien bara vändas upp också!

12 08 2010
Yogaman

Hehe, mmm kan ja undra ibland.. Önskar vändningen vore lika lätt, kanske på fredag…😉

11 08 2010
Jon

Starkt!

12 08 2010
Yogaman

Thx!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s




%d bloggare gillar detta: