Am to PM

21 07 2010

Started this day with some more running…

Antother hard winter day in Cape Town...

10 am – Hillruns @ 90%, 4 intervals: 30s/30/32/34
Goal was to not go over 90% so I decided to stop when the legs only resemblance to drumsticks was the stiffnes, not the frequency..

15 pm – Yogaman’s WOD:

A. On ze minute for 10 rounds: 1 Power Snatch + 1 Hang Power Snatch @ 52 kg
Rest 5 min
B1.  3 *
5 Muscle Ups, rest 30 sec before b2
B2. 3 * 3
Clean Deadlifts, 102kg @ 3111, (110% of Max Clean), rest 90 sec
Rest & Foamroll 25 min
C. ”GHD-Annie”

  • 50-40-30-20-10 Double Unders
  • 25-20-15-10-5 GHD-Sit Ups

Time: 8’07 min

Focus on snatch was to get slowly into the right position and really explode for the second pull, think it was ok. (Video might be coming up, hehe).
For the MU/Deadlift combo I wanted to get MU in a ”metconlike” environment and I actually haven’t deadlifted over 100kg since I hurt my back a few months ago. MU felt totally ok and I got all 5 in one try the first round wich I think is a PB! The clean deadlift was to prepare my self to set new PBs in the C&J and focus was to get a slow first pull, a straight back all the way and then really lower the weight slowly to build strength. Got a video of this too and let me just say that hookgrip is a b*tch when the weights go up…
The other rounds of MUs wasn’t too beautiful, my false grip really sucks. I get one rep and then I lose it. Anyway, 15 MU in a wod is good to be me and I’m just happy my back can handle this kind of load again! 

I’ve done GHD-Annie before but can’t find my notes of it so don’t know if it was a PB or not. It of course can/should be done with the full reps in the GHD as well, but let’s just say that I felt the 30 reps from last week for a couple of days. Don’t wanna know how 150 would feel..😉
Anyway, got all the DU unbroken but my quads took the biggest beating here and I had to break set 20 & 15 of GHDs. Maybe they are suffering from 3 running workouts in 2 days, (just saying!).
Tomorrows rest day is most welcome. I have forbidded my self to do any kind of activity at all so if the winter is gonna find it’s way here, let it be tomorrow and tomorrow only. Today was amazing, 27 degrees and sunshine all day long. Met up with a couple of friends down at the beach after the workout and just couldn’t believe this is suppose to be the bad part of the year down here…

Namaste!


Åtgärder

Information

6 responses

22 07 2010
Sofia

Ja okej, jag har också haft dem funderingarna, att man kanske egentligen borde köra ett bra kostprogram istället. Är rädd för att gå upp massa sen efter man avslutat dieten. Funderar på att köra ett lågkolhydratsschema som innehåller vanlig mat som denna ex :
http://www.fitnessguru.se/category/kostscheman/
Eller börja med Js i två veckor sen köra denna..eller vad tycker du? Vilken kommer ge ”snabbast” och bäst resultat tro?
Tack på förhand!😀
MVH Sofia

22 07 2010
Yogaman

Som sagt, ur min synvinkel är riktig mat alltid att föredra – inte minst för att det som du säger gör det enklare/hälsosammare att hålla över en längre period.
JS-dieten fyller ett syfte och frågar du mig så tycker jag det syftet är att göra det ENKELT för någon som inte ätit lågkolhydratskost tidigare. Men då endast för en kortare period och som en ”kickstart”. Särskilt eftersom man då inte behöver tänka ut vad man ska handla/laga/förbereda i särskilt stor grad. När det sen kommer till långvarighet (och att slippa viktuppgång efteråt) är det klart bättre att hålla sig till naturlig mat som innehåller massor med saker som vi som människor behöver.
För mig och många av mina vänner funkar ”Stenålderskost” sk. Paleodiet väldigt bra. Där utesluter man i princip spannmål och fabrikstillverkade kolhydratskällor. Ett bra sätt kan vara att prova den för den är lättanpassad. Man ser till att äta ”rätt” källor och går man inte ner i vikt minskar man bara det totala intaget men behåller balansen mellan fett/protein/kolhydrater, (enkelt förklarat), vill man istället ha mer energi till träning t.ex. ökar du intaget istället.
Sids diet ser ”bra” ut och han har lång erfarenhet med bra resultat för sina klienter, men det är omöjligt för mig att svara på om den funkar för dig eftersom kosten är så otroligt individuell!

Om du hittar en balanserad kost, t.ex. enligt Sids upplägg, och sedan anpassar det efter dina behov kommer du lyckas bäst. Kom ihåg att snabbast är inte alltid bäst, precis som du säger vill du ju så klart ha långvariga resultat..

Ett bra upplägg för dig kan vara att prova JS-dieten i 3-5 dagar för att göra dig av med sötsuget (det försvann blixtsnabbt för mig!) och sedan byta ut protein och fett till riktigt mat. Varför inte kött och avokado som middag och t.ex. kesella och nötter som mellanmål som ett par enkla förslag?🙂

Kör hårt!

22 07 2010
CrossFitDave

Grattis till MUs, de har ju börjat släppa ordentligt nu! Klart falsegripet blir stekt av den där kombon. GHD-Annie, nu blir jag ju sugen på att prova🙂

Är det samma backe på väg upp till Mattias, den som var helt utbränd och torr i mars?

22 07 2010
Yogaman

Jo, men som du kommer se i videon är de fan inte snygga..😛
Japp, samma backe lite skillnad vad lite grönska kan göra va!?
Kör GHD-Annie hon är rolig, lite träningsvärk i magen och höftböjarna bara så nästa gång kör jag nog fulla reps!

21 07 2010
Sofia

Hej!
Jag läste att du har använt Jsdieten. Jag ska börja på den imorgon. Hur fungerade den för dig? Jag är inte överviktig eller så, är liten 55kg, men vill få bort det sista, så hoppas på denna diet!
mvh

21 07 2010
Yogaman

Hej, japp för drygt ett år sen provade jag Jordnötssmörsdieten i några veckor. Det var mest ett roligt projekt för mig eftersom jag i grund och botten gillade konceptet med en så enkel diet. Och ja, den funkade. Iaf om man menar att ”göra sig av med det sista”. Jag blev hårdare i kroppen, men det man måste tänka på är att det mest antagligen handlar om vätska (som inte längre binds iom att man knappt käkar några kolhydrater alls)!

Idag skulle jag nog säga att det är smartare att äta mer mångsidigt då det finns många saker som kroppen behöver som inte tillgodoses med en så pass monoton diet, och jag skulle nog inte rekommendera någon att följa den under en längre period. Dvs mer än några veckor..
Om du ser det som ett sätt att lägga om kosten till en kolhydratsfattigare sådan och som en slags inkörsport till en sådan diet tycker jag absolut att du kan prova. Dock, även om jag kanske låter som Anna Skipper eller nåt, måste jag vidhålla att riktig och ekologisk mat alltid är bäst för
kroppen.

PS. Personligen fick jag helt ok resultat och inga som helst besvär men jag var inte motiverad nog att hålla js-dieten 100% strikt, och som sagt jag kände väl att det mest var en rolig grej…

Lycka till!🙂

Kommentera

