Cosmetic CrossFit and Commando Boxing!

21 04 2009

Skön träningsdag även om det mesta gick fel från början!

Sov för lite under natten så missade morgonpasset och när jag vaknade vid 13 tänkte jag att det skulle bli lite jobbigt att komma igång med Jordnötssmördieten när jag haft en så lång katabol fas, (muskelnedbrytande), eftersom kroppen varit utan näringsintag under för många timmar. Men, till slut slutade allt lyckligt:

Yogaman & Danne at Pound for Pound

Yogaman & Danne at Pound for Pound

Innan träningen och efter att ha suttit och tiltat över att nätet är zzzzzzzzeeeeeeegt pga stormvindarna som nu har satt sitt grepp i Camps Bay lyckades jag med följande:

  • Köpa ”fel” jordnötssmör. Höll båda i handen och lyckades ändå välja det med socker och salt.
  • Glömma telefonen på vägen till gymmet och fick vända. Behövde den för att bestämma exakt med Danne när vi skulle köra boxningen.
  • Skruva på locket på shakern fel. När jag kom till gymmet fick jag köpa ny outfit för den jag hade med mig var brun överallt av chokladproteinet…
  • Glömma kortet och inte finnas med i systemet! Tog mig 10 min att komma in, försökte betala en engångsträning istället men de vägrade eftersom de ”kände mig”…

Så förutsättningarna för ett bra gympass som dessutom blev tvungen att genomföras på minimal tid var väl inte de bästa, men jag vägrar ge upp och ville ju få köra ett litet CrossFit-inspirerat discopass Pecs  & Abs innan boxningen. Detta hanns med:

17.02: CrossFit Warm-up – ~8 min(finns beskrivning i förra inlägget hur jag kör den).
+ lätta reps av hantelpressar på boll ~6 min.
17.16: Cosmetic Pecs & Abs training:

  • Liggande hantelpress på boll: 42kg / 10 reps, 42kg / 5 reps, 42 kg /4 reps alterneras med:
  • Transfercrunch med boll, magövning: 20 reps, 16 reps, 14 reps
  • Dips: 21-15-9 strikta reps alt. med:
  • Cykelcrunch: 21-15-9

Tid: 12 min.

Ville köra ett pass med 42kg hantlarna då de bara finns upp till 40kg där jag oftast kör (Sats Tule) och är nöjd med första setet. Sen tog orken slut. Pga tyngre vikter eller låg energinivå pga dieten? Framtiden får utvisa…

Efter detta tog jag mig tillsammans med Danne till den sjukt coola old school boxningsklubben, Pound for Pound!

Klubben ägs och sköts av en kongolesisk före detta proffsboxare (hörde något om att han även vunnit guld i OS, men det kan vara en myt) med det coola och utmanande namnet: Commando Kalukezi!
Tänk er the ringannouncer bara: Co-co-co-coooooommmaaaaaandooo Kalukezzzzi!!!

18.00 – 75 min Boxningsträning:

  • 15-20 min uppvärmning bestående av rörlighetsövningar, magövningar, typ 15 min(!) hopprep. Här kände jag verkligen av den låga kolhydratsnivån.
  • ~40 min Skuggboxning och sandsäcksträning (här fick jag specialträning i ringen pga mitt ovana fotarbete, kung-fu stansen var inte helt ok ;)) vilket var både kul, lärorikt och svettigt! Alternerandes i  ronder med:
  • Olika typer av hopp med en medecinboll som utgångspunkt och pushups!
    Tror vi gjorde närmare 250-300 push-ups totalt, skönt att jag hade kört bröst innan, hahaha.
  • 15-20 min avslutande fys med upphopp och sjukt mkt magövningar. Japp där pricka vi in precis allt som jag kört i gymmet innan😀

Efter passet kunde jag såklart inte låta bli att fråga om jag fick köra en ”rond” mot master Commando och han var inte sen att ställa upp!

Taking on Commando

Taking on Commando

Och trots att jag så klart var överlägsen var han lika glad efteråt, dvs. när han väl återfick medvetandet ;):

And the winner is?

And the winner was? Yogaman ofc...🙂

På vägen hem var jag helt slutkörd och när Danne tvingade med mig in på supermarketen för att köpa massa grönsaker och goda ostar var det med de sista krafterna som jag lyckades hålla tillbaka lusten att gå lös på den enorma kylen med Häagen-Dazs!

Istället var jag duktig och köpte ”rätt” jordnötssmör, utan salt och socker,  så nu ligger jag och mumsar på det med ett litet fuskglas rödvin – dag 1 i JS-Dieten avklarat och jag har hållt mig bra till planen även om jag vill sprida ut det över hela dagen lite mer. Men, hittills känns allt mycket bra!

Namaste!


Åtgärder

Information

6 responses

22 04 2009
Lisa

Ja men du, instruktionsvideos låter ju som en klockren idé.😀

22 04 2009
Putte

Hur gör man transfercrunch och cykelcrunch? Inte lust att spela in en film och lägga upp?

22 04 2009
Yogaman

Grym idé!
Mina ”favoritövningar” när det kommer till mage faktiskt, även om jag nu även hittat knees-to-elbow genom CrossFit.
Men det ska jag definitivt försöka hinna med, kan bli kul med en ”Yogaman-instruktionsvideo” och sen kan de andra gymrävarna som läser få såga😉

22 04 2009
Josefina

Stämmer bra det😉

Ja man e skitseg i början, värst de första dagarna innan kroppen ställt om sig men man blir piggare efter några dagar =)

22 04 2009
Bear

Haha, du ser, nu fick du sota för din Cosmetic Crossfit. Lika bra att köra Ugly Crossfit i fortsättningen? Bra CFT igår förresten, speciellt i SP, det måste vara nära att pressa kroppsvikt?

22 04 2009
Yogaman

Mmm, exakt jävla discobyggning😉

Tack, den kändes helt ok men aven som att de då går att förbättra rätt lätt. Och ja, ligger på ca 72 kg nu – just därför man blir så lack när man bangar mentalt på 75kg-pressen….

Men nästa gång!😛

Kommentera

